Internet100

Wat zocht Nederland in 2015 via Google?

Hulp aan vluchtelingen was een belangrijke vraag.
Hulp aan vluchtelingen was een belangrijke vraag.

Google maakt de meest populaire zoektermen onder Nederlanders van dit jaar bekend. Deze hebben voor 2015 veelal te maken met entertainment zoals de game ‘Agario’. Daarnaast zoeken Nederlanders naar het populaire tv-programma ‘Boer zoekt vrouw’. Ook heeft Nederland veel gezocht naar gebeurtenissen die een grote impact op ons leven hebben, zoals de aanslagen in Parijs en de vluchtelingencrisis. Het jaarlijkse overzicht van Google omvat de belangrijkste gebeurtenissen, trends, tv-programma’s, festivals en persoonlijkheden van het afgelopen jaar volgens de Nederlandse internetgebruiker.

‘Wat is?’

In het jaar 2015 zochten Nederlanders veel naar tekst en uitleg over een kapitaalverzekering, glamping en bewerkt vlees. Dat waren de meest gezochte zoektermen in combinatie met ‘wat is’. Opvallend dit jaar is dat zowel ‘wat is transgender?’ als ‘wat is intersekse?’ in de top tien van meest gezochte zoektermen voorkomen. Afgelopen jaar is er veel te doen geweest rondom het fenomeen ‘transgender’ door onder andere de winnares van Holland’s Next Top Model. Loiza Lamers was de eerste transgender ter wereld die een dergelijke titel in de wacht sleepte. Maar ook voormalig tienkamper en tv-persoonlijkheid Bruce Jenner gaf dit jaar aan voortaan als vrouw door het leven te gaan onder de naam Caitlyn Jenner. Daarnaast is er ook veel gezocht naar de term ‘zeevonk’. Het zeldzame natuurverschijnsel zorgde meerdere keren voor een negatief zwemadvies bij onder andere Katwijk en Scheveningen.

‘Hoe werkt?’

Dat snapchat een ontzettend populaire applicatie is, wordt ook duidelijk uit de top tien lijst van meest gezocht zoektermen in combinatie met ‘hoe werkt?’ Nederlanders wilden graag weten hoe de nieuwe app werkt om berichten met elkaar uit te wisselen. Daarnaast zijn we massaal op zoek gegaan naar de werking van ‘chromecast’ en ‘windows 10’. De top tien is een goede weergave van het feit dat we steeds meer online zijn, zoals ook de populariteit van de zoektermen ‘twitter hashtag’ en ‘wifi extender’ aangeeft.

Crisis/ conflicten in 2015

2015 was een jaar met veel heftige gebeurtenissen en dat zien we terug in de zoektermen voor dit jaar. Zo was er natuurlijk de aanslag op het hoofdkantoor van het satirische weekblad Charlie Hebdo op 7 januari. Daarnaast de aanslagen op diverse uitgaansgelegenheden in Parijs. De enorme impact is terug te zien in de top tien van snelst stijgende crisis/conflicten van 2015. Daarnaast hebben Nederlanders veel gezocht naar ‘Andrea Lubitz’, de copiloot die met opzet de crash zou hebben veroorzaakt van het Germanwings-toestel. Ook wilden we meer weten van ‘Tarik Zahzah’, de man die eind januari het NOS-gebouw op het Mediapark in Hilversum binnendrong en zendtijd eiste. Hieronder de complete top tien lijst.

Snelst stijgende crisis/ conficten van 2015

  1. Je suis charlie
  2. Aanslag Parijs
  3. Andrea Lubitz
  4. Tarik Zahzah
  5. Isis
  6. Vluchtelingen
  7. Boko Haram
  8. Ebola
  9. Aanslag Tunesië
  10. MH17

Resultaten Year in Search
Onderstaand de volledige lijsten van de meest gezochte onderwerpen voor Google Year in Search (voorheen Zeitgeist) in Nederland. Vanaf 16 december 09.00 uur zijn de wereldwijde zoeklijsten te bekijken via https://www.google.nl/trends/2015/ .

Snelst stijgende zoektermen in Nederland 2015

  1. Agario
  2. Boer zoekt vrouw
  3. Charlie Hebdo
  4. Joost Zwagerman
  5. Mijn belastingdienst
  6. Parijs
  7. Adele
  8. Sail Amsterdam
  9. Carnaval 2015
  10. Trijntje Oosterhuis

Meest gezochte zoekterm in combinatie met ‘Wat is?’

Meest gezochte zoekterm in combinatie met ‘hoe werkt?’

Snelst stijgende persoonlijkheid nationaal

  1. Joost Zwagerman
  2. Trijntje Oosterhuis
  3. Max Verstappen
  4. Yfke Sturm
  5. Enzo Knol
  6. Albert West
  7. Lucas Boom
  8. Ariane Meijer
  9. Lil Kleine
  10. Manon Thomas

Snelst stijgende festivals/events in Nederland

  1. Tour de France 2015
  2. Koningsdag
  3. Sail Amsterdam
  4. Carnaval
  5. Pinkpop
  6. Toppers
  7. Gay Pride
  8. Zwarte Cross
  9. ADE
  10. Mysteryland

Snelst stijgende tv-programma’s van 2015

Over de samenstelling van het Year in Search-rapport
Het Year in Search-rapport wordt samengesteld op basis van de analyse van miljoenen zoekopdrachten die Google dagelijks van gebruikers ontvangt. Door analyse van zoekopdrachten weerspiegelt Google de tijdsgeest (Google noemde het rapport in voorgaande jaren ‘Zeitgeist’). Naast het Year in Search-rapport, dat een overzicht geeft van de populairste trends in 2015, biedt Google verschillende tools, waaronder Google Trends, die gebruikers inzicht geven in wereldwijde, regionale, actuele en historische zoektrends.

De Google-tools zijn niet te gebruiken om de identiteit van individuele gebruikers te achterhalen. De data is geanonimiseerd en gebaseerd op verzamelde tellingen van de frequentie van zoekopdrachten door de tijd.

Mobiele versie afsluiten