Een chatbot die verkeersboetes aanvecht komt in navolging van Londen en New York nu ook op de Nederlandse markt. De chatbot bepaalt middels enkele simpele vragen of het mogelijk is een verkeersboete aan te vechten. De boete wordt vervolgens zonder inspanning van de gebruiker direct aangevochten. De bot die is ontwikkeld door de Leidse startups BotBoys en Appjection is vergelijkbaar met de Engelse ‘DoNotPay-bot’ variant waardoor inmiddels meer dan 160.000 boetes met succes zijn aangevochten.
De chatbot, die onder de naam BezwaarBot gaat werken, is voor gebruikers te raadplegen via de Facebook Messenger-app en binnenkort ook via www.appjection.nl. De chatbot is eenvoudig in gebruik. Het voornaamste verschil tussen de Nederlandse BezwaarBot en zijn Engelse variant is dat de Nederlandse bot direct de boete aanvecht. De Engelse variant deed dit niet. Vincent Ulmer, BotBoys: “Mensen beantwoorden enkele simpele vragen. Op basis van deze antwoorden bepaalt de bot of de boete wel of niet aangevochten kan worden. Wanneer een boete aangevochten kan worden hoeft men alleen maar zijn emailadres achter te laten. Naar dit emailadres en via Facebook Messenger krijgt men vervolgens te horen of de boete met succes is aangevochten.”
Testfase
Om te zorgen dat de bot optimaal functioneert en dusdanig is doorontwikkeld dat deze geen kinderziektes meer heeft wordt hij eerst getest door een panel van ruim 100 mensen. Ulmer: “We hebben de bot from scratch ontwikkeld en hebben deze als bètaversie online gezet. Een goede keuze, want we zien dat er kleine verbeterpunten naar voren komen die we voor gebruik niet hadden kunnen voorzien. Door de bot tijdens deze testfase dan ook intensief te laten testen leveren we een eindproduct waar de eindgebruiker ook daadwerkelijk iets aan heeft.”